منتشر شده

دستورالعمل بهداشتی باشگاه های ورزشی و بدنسازی

دستورالعمل‌های تمیز کردن و ضدعفونی کردن دستگاه های بدنسازی و تجهیزات ورزشی

مرکز اورژانس کووید 19 خواستار بیشترین توجه به بهداشت است. شرکت ویرا بازرگانی وزنه قصد دارد در این کاتالوگ اقدامات لازمی را  که برای حفظ امنیت و سلامت تمرین و حفظ عملکرد صحیح تجهیزات بدنسازی نیاز است بیان کند.

تمیز کردن

«تمیزکردن» به معنای همۀ اقدامات لازم با هدف از بین بردن گرد و غبار، آلودگی و اجسام خارجی از روی سطوح، اشیا و محیط اطراف است. تمیز کردن، ویروس‌ها و باکتری‌ها را نابود نمی‌کند بلکه در اکثر موارد، آن‌ها را دور می‌کند. در هر صورت، تمیز کردن عملیاتی بسیار مهم و حاءز اهمیت است که به طور منظم و قبل از ضدعفونی کردن انجام می‌شود.

  • برای تمیز کردن، تنها استفاده از آب و مواد شوینده با اسفنج نرم یا پارچه‌ای مرطوب توصیه می‌شود.
  • در بخش تمیز کردن؛ رعایت دستورالعمل‌های درج شده روی برچسب و برگۀ اطلاعات ایمنی محصولات و دستگاه ها ضروری است؛ چرا که در زمان تمیز کردن و استفاده از مایعات باید به دستگاه های هوازی که با برق کار میکنند توجه داشت.
  • در زمان تمیز کردن عدم استفاده از اسفنج‌های زبر یا هر وسیلۀ دیگری که حین تمیز کردن اصطکاک ایجاد کند، به منظور جلوگیری از آسیب به تجهیزات و دستگاه ها ضروری است.

ضد عفونی کردن

ضد عفونی کردن به مجموعه روش‌های مفید برای از بین بردن یا غیرفعال کردن میکروب‌های بیماری‌زا گفته میشود.

  • قبل از اقدام به ضدعفونی‌کردن، تجهیزات را به روشی که در بالا اشاره شد تمیز کنید تا مطمئن شوید که هرگونه مواد زایدی را از بین برده‌اید. در واقع مرحله ضدعفونی کردن بعد از تمیز کردن انجام میشود.
  • برای ضدعفونی تجهیزات و دستگاه ها، استفاده از محصولات بر پایۀ نمک آمونیوم کواترنر با حداکثر غلظت 1%، و استفاده از یک اسفنج نرم یا پارچه‌ای مرطوب شده با مواد ضد عفونی کننده توصیه می‌شود. هرگز مواد ضد عفونی کننده را را مستقیماً بر روی سطح مورد نظر به کار نبرید، حتی اگر میخواهید آن را اسپری کنید. به جای آن، از دستمال‌هایی که آغشته به مواد ضدعفونی‌کنندۀ هستند استفاده کنید.
  • رعایت مداوم دستورالعمل های روی برچسب و برگه اطلاعات ایمنی ماده ضد عفونی کننده ضروری است.
  • استفاده از محصولات بر پایۀ سفید کننده (هیپوکلریت سدیم)، وایتکس، الکل یا انواع دیگر اسیدها و حلالها توصیه نمی شود.
  • در این عملیات عدم استفاده از اسفنج‌های زبر یا هر وسیلۀ دیگر که در حین تمیز کردن اصطکاک ایجاد می‌کند و یا روی محصولاخط و خش بیاندازد؛ ضروری است.

خلاصه این دو بخش رو داخل جدول زیر میبینید.

قبل از اقدام به اعمال اشاره شده، مطمین شوید که تجهیزات به هیچ وجه آسیب نبینند. در صورت آسیب دیدن اجزا، آن‌ها را تنها با قطعات یدکی اصلی جایگزین کنید.

در مورد تمام قطعاتِ تجهیزات و لوازم برقی، قبل از انجام عملیات مشخص شده، مطمین شوید که آنها از اتصال برق جدا شده و ایمن هستند. متعاقباً قبل از اتصال مجدد به منبع برق، باید منتظر بمانید تا کاملاً خشک شوند و دستگاه مرطوب یا خیس را به برق متصل نکنید.

در همۀ موارد از پاشیدن و چکه کردن مواد ممانعت کنید. توصیه می‌شود که همیشه در طول مراحل ضدعفونی، از دستکش استفاده کنید و لباس‌های بلند بپوشید تا از تماس مستقیم با مواد ضد عفونی جلوگیری کند. به طور کلی، برای جلوگیری از تماس مستقیم مواد ضدعفونی کننده با پوست خود، تمام احتیاطات لازم را به کار ببرید.

استفادۀ بیش از حد از ضدعفونی‌کننده‌ها، هم از نظر تناوب و تکرار و هم از نظر میزان استفاده در هر بار ضدعفونی، می‌تواند تجهیزات را به طور جبران‌ناپذیری به خطر بیاندازد، بنابراین به اندازه و طبق اصول این کار را انجام دهید.

استفاده از محصولاتی غیر از محصولات توصیه شده و مناسب ضدعفونی کردن سطوح می‌توانند تجهیزات را به طور جبران‌ناپذیری در معرض خطر قرار دهد.

برای دانلود این مقاله به صورت PDF اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید