منتشر شده

رفع مشکل کمبود امکانات باشگاه خانگی

در ادامه مقاله قبل (حواس پرتی در باشگاه خانگی)، در این مقاله به موضوع کمبود امکانات باشگاه خانگی و نظارت مربی در بررسی تفاوت‌های باشگاه خانگی و عمومی خواهیم پرداخت.

تنوع در اجرای حرکات

باشگاه خانگی: از آنجایی که برخی از حرکات بدنسازی با وزنه آزاد دارای خلا هستند و قسمتی از فیبرهای عضله هدف را درگیر نمی‌کنند، مربیان بدنسازی از دستگاه های مختلف برای درگیر کردن کامل عضله هدف بهره می برند تا تمامی فیبرهای عضلانی عضله هدف درگیر شوند. برای مثال در حرکت پرس سینه دمبل هنگام بالا بردن کامل دست ها در انتهای اجرای حرکت فشار از روی عضلات سینه برداشته شده و ازانقباض خارج میشود که برای رفع این خلا میتوان ازدستگاه قفسه سینه یا سیمکش استفاده کرد.

از آنجایی که تجهیز باشگاه خانگی با دستگاه های مختلف علاوه بر استفاده وزنه آزاد بسیار هزینه بر و جاگیر است، پس باید به فکر راه حل های بهتری برای کامل کردن تجهیزات باشگاه خانگی خود باشید.

به جای خرید وزنه های آزاد و دستگاه های مختلف میتوانید از دستگاه های چند کاره استفاده کنید اما باید به استانداردها و زوایای صحیح دستگاه توجه ویژه داشته باشید. از بهترین دستگاه های چند کاره میتوان به دستگاه مولتی وی زد اشاره کرد که  بیش از 100 حرکت تمرینی را پشتیبانی میکند.

راه حل بعد در صورت نداشتن هزینه خرید دستگاه همه کاره، استفاده از کش‌های تمرینی است که بسیار مقرون به صرفه و ارزان هستند اما مقاومت و فشار کافی را نمیتوانند به عضلات وارد کنند ولی در صورت نبود شرایط مناسب، بهترین گزینه برای تجهیز باشگاه خانگی شماست.

باشگاه عمومی: وجود دستگاه های مختلف میتواند به بهترین نحو عضلات شما را تحت فشار و تنش قرار داده و سبب رشد آنها شود. در صورتی که دستگاه های باشگاه استاندارد باشد قطعا تاثیر زیادی در روند پیشرفت شما خواهند گذاشت، طوری که پس از تمرین خودتان تخریب عضلات هدف آن تمرین را حس میکنید و ممکن چندین ساعت و چندین روز درد ناشی از تخریب عضلات خود را به خوبی حس کنید. اما فراموش نکنید که یک دستگاه چندکاره نیز میتواند به همین اندازه و حتی بیشتر در روند رشد شما دخیل باشد.

نتیجه: میتوان گفت در صورت وجود محدویت مالی برای ساختن یک باشگاه خانگی، باشگاه عمومی در این زمینه برتری مطلق دارد اما در صورت وجود نداشتن محدودیت باشگاه خانگی میتواند هم سطح باشگاه عمومی در این زمینه باشد.

مطلب پیشنهادی: فقط با 200 میلیون یه باشگاه 150 متری تجهیز کنیم!

راهنمایی و زیر نظر بودن

باشگاه خانگی: هیچ‌کس نیست که حرکات شما را زیر نظر بگیرد، مگر این‌که با یک دوست یا عضو خانواده تمرین کنید که حواسش به شما باشد. اسمیت، می‌تواند مشکل شما را حل کند ولی مثلاً بعضی از ورزش‌های با دمبل، به یک ناظر نیاز دارند (کسی که اطمینان حاصل کند وزنه‌ها نمیفتند و باعث خردشدن سینۀ ‌شما نمی‌شوند.)

باشگاه عمومی: شما همیشه می‌توانید از مربی‌های باشگاه کمک بخواهید که برای مبتدی‌ها بسیار موضوع مهمی است. وقتی از تکنیک‌های پیشرفته‌ای مثل تکرارهای زیاد استفاده می‌کنید، خیلی خوب است که کسی کمکتان دهد تا تکرارهای بیشتری انجام دهید و همچنین کمی انگیزه به شما دهد.

نتیجه: باشگاه برنده است. این یک مزیت است که کسی را داشته‌باشید که ناظر شما باشد. اگر مبتدی هستید، می‌توانید از یک مربی بخواهید شما را زیر نظر بگیرد تا حرکتی را اشتباه نزنید. اما یک راه برای حل این موضوع استفاده از فیلم‌های آموزشی حرکات بدنسازی با دستگاه مولتی است. برای مشاهده آموزش تمام حرکات کلیک کنید.

برای خواندن قسمت پنجم (باشگاه خانگی ارزان تر از باشگاه عمومی!) کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید