منتشر شده

اشتباهات رایج هنگام استفاده از کش های ورزشی

کش های ورزشی از جمله محصولاتی است که این روز ها به خصوص در شرایط کرونا جایگاه ویژه ای در ملزومات و وسایل ورزش کردن پیدا کرده است. کش های ورزشی در انواع مختلف و جنس های مختلفی موجود هستن از جمله کش مینی لوپ ـ کش پاور باند ـ کش CX _ کش چند رشته ـ کش قوطی (پیلاتس) و … که با توجه به کارایی خود انوع مختلفی دارد.

کش های ورزشی دارای مزایای زیادی از جمله ارزان و اقتصادی بودن ـ قابل حمل و سبک بودن ـ تنوع انجام حرکتی هستند به همین علت بسیار پرطرفدار هستند. این وسیله به دلیل قابل حمل بودن در هر مکانی قابل استفاده است.

اتصال و بستن کش به نقاط ناامن!

بستن کش به نقاطی مانند پشت در و وسایل سبک میتواند بسیار خطرناک باشد افراد بسیاری هستند که برای انجام حرکات مختلف کش را بالا و پایین در وصل میکنند که در هنگام کشش و فشار بیش از حد کش در میرود و با بدن فرد برخورد شدید پیدا میکند. در انجام هر نوع تمرینی ابتدا امنیت آن محیط و شرایط تمرین باید تامین شود سپس شروع به انجام تمرین نمایید. اتصال کش به نقاط نا امنی مثل در ـ دستگیره در ـ پایه های صندلی سبک و … بسیار خطرناک بوده و میتواند موجب آسیب های جبران ناپذیری شود.

انتخاب مقاومت اشتباه!

اولین قدم برای استفاده از کش انتخاب مقاومت مناسب با توانایی هر فرد است. کش ها دارای مقاومت های مختلفی هستند. هر فرد باید با توجه به توان و سابقه تمرینی مقاومت مناسب را انتخاب کنند. عموما در اکثر کش ها هر چه مقاومت کش بالاتر رود رنگ آن ها تیره تر میشود. در عموم و انواع مختلف کش ها رنگ طوسی و مشکی بیشترین مقاومت را دارند. اگر مبتدی هستید از رنگ های روشن تر کش ها استفاده کنید و هر چه سابقه تمرینی شما بالاتر است رنگ های تیره انتخاب مناسب برای شما خواهند بود.

مقاله (اشتباهات رایج هنگام استفاده از تردمیل) را بخوانید.

استفاده اشتباه از کش ها در حین حرکت!

هنگام استفاده از کش مانند تمامی تمرینات ورزشی باید حرکت به صورت صحیح انجام شود علاوه بر دامنه حرکت صحیح که در ادامه به آن خواهیم پرداخت تمپو یا سرعت انجام حرکات هم باید رعایت شود. در کش ها سریع زدن حرکات میتواند آسیب زا باشد به همین علت تمامی حرکات را با آرامش و مکث انجام دهید. علاوه بر این توجه کنید که در بخش منفی حرکات با طمانینه و مکث بیشتر انجام دهید.

کشش و استفاده بیش از حد کش!

کش ها اگر بیش از اندازه و مقدار مناسب کشیده شوند و از آن ها کار کشیده شوند خاصیت الاستیکه و کش سانی خود را پس از مدتی از دست خواهند داد باید با توجه به مقاومت و کشش مربوطه از آن ها کار کشید.

دامنه حرکتی اشتباه!

کش ها بر خلاف وسایل تمرینی دیگر ثابت نیستند و ممکن است افراد هنگام استفاده از این وسیله دامنه ی حرکتی اشتباه داشته باشند. در هر حرکتی باید توجه داشت که دامنه حرکتی آن حرکت کامل و صحیح اجرا شود. در حرکات مربوط به دستگاه های بدنسازی به دلیل اینکه دامنه حرکتی هر دستگاه مشخص و ثابت است افراد به خصوص افراد مبتدی دچار انحراف و مشکل در حرکات نخواهند شد اما در رابطه با کش های بدنسازی موضوع کمی فرق میکند بسیاری از افراد در هنگام استفاده از کش دامنه حرکتی را ناقص اجرا میکنند. در افرادی که در منزل کار میکنند به خصوص در دوران کرونا کش ها جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند اما در مرحله ی اول هر نوع ورزشی باید توجه داشت که ابتدا آن حرکت به صورت صحیح انجام شود.

انتخاب کش نامناسب!

کش ها انواع مختلفی دارند و هر کدام بیشتر برای هدف خاصی طراحی شده اند. زمانی که میخواهید اقدام به تهیه کش بکنید با انواع و اقسام کش ها مواجه خواهید شد باید بدانید که کدام کش بیشتر برای چه هدفی ساخته شده اند و انتخاب اشتباه نداشته باشید. برای مثال کش های مینی لوپ بیشتر برای انجام حرکات پایین تنه مثل اسکوآت ـ کیک بک خوابیده و غیره طراحی شده اند و یا کش های دسته دار بیشتر برای حرکات بالا تنه مانند انواع نشر ها ( نشر از جانب ـ نشر از جلو ) ـ حرکات کراس و … تعبیه شده اند. کش های CX را کمپانی مربوطه برای حرکات تقویتی عضلات مرکزی تنه مانند عضلات شکمی طراحی کرده اند. کش هایی هم موجود است که پکیج کاملی از چند مقاومت متفاوت هستند و یا ملزومات اضافی مانند دسته ـ پشت دری و یا پابند دارند نام این کش ها کش ۳ رشته یا کش ۵ رشته است. کش های پیلاتس هم جمله کش هایی است که در ورزش پیلاتش استفاده میشود و همچنین ورزشکاران بسیاری از رشته ها مانند والیبال ـ بسکتبال و غیره برای بخش گرم کردن خود از این کش ها استفاده میکنند. عموما برای آقایان کش های پاورباند مناسب است.

در این مقاله سعی کردیم رایج ترین اشتباهات در رابطه با استفاده از کش های ورزشی را برای شما عنوان کنیم. به هر میزان که آگاهی و علم صحیح ما از کاری که قصد انجام آن را داریم بالاتر رود امکان بروز آسیب کمتر خواهد شد و نتیجه ای که به دنبال آن هستیم را سریع تر به دست خواهیم آورد.

اگر قصد خرید کش را دارید و با توجه به تنوع کش ها و مقاومت ها نمیتوانید گزینه مناسب خود را امتحان کنید میتوانید از مشاوره ی رایگان با کارشناسان فروش شرکت وزنه در این زمینه استفاده کنید. جهت دریافت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید : 

02188842319 ـ 02188865241

و یا با شماره های 09128707551 ـ 09056290965 در واتس اپ در تماس باشید.

مریم علی آبادی ـ کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید