منتشر شده

معرفی جلیقه‌های ورزشی EMS

اگر به دنبال چربی‌سوزی و لاغری هستید پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید چرا که در این مقاله به معرفی یکی از پیشرفته‌ترین جلیقه‌های ورزشی با نام جلیقه EMS پرداخته‌ایم که علاوه بر کمک به چربی‌سوزی برای افرادی که در رشته‌های بدنسازی و فیتنس فعالیت دارند نیز مناسب و کاربردی است. همچنین در مقاله پیش رو نگاهی کلی به مزایا و معایب جلیقه EMS داریم.

جلیقه EMS چیست؟

نام EMS در حقیقت مخفف عبارت انگلیسی Electrical Muscle Stimulation و به معنای «تحریک الکتریکی عضله» است. استفاده از جلیقه EMS در حین تمرین‌های بدنسازی و فیتنس منجر به عضله سازی از طریق تحریک عضلانی هدفمند می‌شود. از آنجا که جلیقه EMS به دستگاه تولید کننده پالس الکتریکی مخصوص متصل می‌شود، با پوشیدن این جلیقه، پدهای الکتریکی موجود در آن علاوه بر اینکه باعث عضله سازی می‌شوند، چربی‌سوزی و در نتیجه لاغری را نیز به همراه دارند. جلیقه EMS در مدت زمان کمتر از 20 دقیقه دارای بیشترین بازدهی در زمینه چربی‌سوزی و عضله سازی برای افراد است.

مزیت‌های جلیقه EMS

در این بخش به معرفی مزایای جلیقه‌های ورزشی EMS می‌پردازیم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در طی یک تمرین ورزشی عادی 20 دقیقه‌ای، بدن حدود 150 تا 300 کیلوکالری انرژی مصرف می‌کند در حالی که در همین تمرین با پوشیدن جلیقه EMS مصرف انرژی بدن به 450 تا 650 کیلوکالری می‌رسد و این یعنی کمک به چربی‌سوزی‌ در بدن و کمک به لاغری.
  • جلیقه EMS گردش خون در بدن را تحریک می‌کند که این مورد باعث بهبود ظاهر پوست فرد می‌شود.
  • این جلیقه باعث افزایش تولید کلاژن در بدن شده و در نتیجه این امر، کلاژن بالا بافت پیوندی بدن را عضلانی‌تر می‌کند و منجر به از بین رفتن تجمع بافت چربی زیر پوست در نواحی ران و باسن (به خصوص برای خانم‌ها) می‌شود.
  • به دلیل اینکه جلیقه EMS عضلات عمقی پشت را تحریک می‌کند، منجر به تسکین درد کمر شده و همچنین از بروز این عارضه جلوگیری می‌کند.
  • مزیت دیگر استفاده از این جلیقه، صرفه‌جویی در زمان است چرا که 20 دقیقه ورزش و تمرین با این جلیقه معادل یک و نیم ساعت تمرین در حالت عادی محسوب می‌شود.
  • با استفاده از جلیقه EMS به سادگی و بدون استفاده از وزنه یا هر ابزار ورزشی دیگر می‌توانید وزن بدن خود را کاهش دهید.

معایب جلیقه EMS

بر اساس برخی دیدگاه‌ها، استفاده از این جلیقه‌ها ایراداتی دارد که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کاهش وزن ایجاد شده در اثر استفاده از این جلیقه در شکل ظاهری افراد مشخص نیست.
  • پیش از هر بار پوشیدن جلیقه EMS باید آن را به طور خاص نظافت کرد تا پدهای الکتریکی آن به خوبی با بدن تماس داشته باشند که البته این کار قدری زمان‌بر است.
  • مبتلایان به بیماری‌های خاص، افراد مبتلا به دیابت، افرادی که بیماری قلبی دارند و همچنین زنان باردار پیش از استفاده از این جلیقه‌های ورزشی حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

تاثیرات جلیقه EMS بر اندام‌های بدن

علاوه بر مزیت‌های ذکر شده در مورد جلیقه‌های ورزشی EMS، باید خاطر نشان کرد که این جلیقه‌ها تاثیرات مهمی روی اندام‌های بدن دارند که در ذیل این مطلب به مهم‌ترین آن‌ها اشاره نموده‌ایم.

  • استفاده از این جلیقه منجر به افزایش استقامت اندام‌ها و عضلات می‌شود.
  • با تمرین‌های هدفمند، جلیقه EMS عضلات پشت و شکم را تقویت می‌کند و در نتیجه باعث افزایش قدرت عضلات و سوخت‌وساز بهتر اندام‌ها می‌شود.
  • جلیقه EMS تا 60 درصد فیبرهای عضلانی را فعال می‌کند که این امر منجر به چربی‌سوزی بیشتر می‌شود و در نهایت میزان متابولیسم اندام‌های بدن را نیز افزایش می‌دهد.
  • برنامه ریکاوری موجود در تکنولوژی این جلیقه‌ها باعث جلوگیری از درد عضلات پس از تمرین می‌شود.

کاربردهای جلیقه EMS برای مربیان و باشگاه‌ها

به سادگی می‌توان این تکنولوژی جدید را در باشگاه‌های ورزشی از جمله در رشته‌های بدنسازی و فیتنس راه‌اندازی کرد تا ورزشکاران کارایی آن را بهتر احساس کنند. این امر علاوه بر جذب افراد بیشتر جهت ثبت‌نام در باشگاه‌ها، می‌تواند منبع درآمد خوبی برای مربیان نیز باشد. با توجه به مزایا و تاثیرات اشاره شده درباره این جلیقه‌ها، قطعاً استفاده از جلیقه‌های ورزشی EMS جاذبه بیشتری برای ورزشکاران خواهد داشت. از طرفی به دلیل اینکه هزینه خرید این جلیقه‌ها برای عموم قدری بالا است، صاحبان باشگاه‌ها و همچنین مربیان می‌توانند با فراهم نمودن این جلیقه‌ها در باشگاه‌ها از سود حاصل از درآمد آن بهره‌مند شوند.

نکات مهم در هنگام استفاده از جلیقه EMS

پیش پوشیدن جلیقه EMS باید نکاتی را رعایت کرد که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بیش از 2 بار در هفته از این جلیقه‌ها استفاده نکنید.
  • افراد مبتدی بهتر است در تمرین‌های سبک از این جلیقه استفاده کنند.
  • با توجه به اینکه جلیقه EMS فعالیت متابولیکی بدن را افزایش می‌دهد، نوشیدن مقدار مناسب آب قبل، حین و بعد از تمرین را نباید فراموش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید