منتشر شده

هایپرتروفی در زمان ریکاوری

افراد عموما تصور میکنن که فرایند های رشد عضلات در حین تمرین و در واقع در اون لحظه ای که وزنه میزنن اتفاق میفته!
بیاین ببینیم چقدر این باور درسته و اصل ماجرای هایپرتروفی چیه!

محتوای پروتئینی عضلات همواره در حال ساخت و از بین رفتنه؛ اما میزان این ساخته شدن ها و از بین رفتن ها با نیاز های بدن تغییر میکنه!

در جریان تمرین و در حین تمرین بر خلاف اون چیزی که عموم مردم تصور میکنن سنتز پروتئین کم میشه و فرایند از بین رفتن پروتئین ها به مقدار زیادی بالا میره!

و در مقابل بعد از تمرین و در واقع در زمان استراحت؛ این فرایند برعکس میشه؛ یعنی سنتز پروتئین به مقدار زیادی بالا میره که نه تنها آسیب های ناشی از تمرین رو جبران میکنه؛ بلکه این افزایش سنتز پروتئین باعث تقویت عضله هم میشه!
باید بدونیم بعد از تمرین که بدن مقدار زیادی از سوخت هاش رو که شامل گلیکوژن و اسید آمینه میشه از دست داده؛ پس وعده ی بعد از تمرین به شدت مهم و تاثیرگذاره!
یک وعده ی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات بعد از تمرین؛ فرایند سنتز پروتئین رو بیشتر میکنه و فرایند ترمیم سریع تر اتفاق میفته!

این نکته رو هم بهتره بدونیم؛ که بعد از تمرین؛ بدن آماده ی بازسازی و آنابولیسمه؛ پس بهتره هر چه سریعتر مواد مغذایی رو به بدنمون برسونیم چون این احتمال وجود داره که این فرصت خوب و فوق العاده؛ با گذشت زمان سوخت بشه؛ پس تلاش کنید که وعده ی بعد از تمرین رو هر چه سریعتر به بدنتون برسونید.

نویسنده: مریم علی آبادی _ کارشناس علوم ورزشی و تربیت بدنی

دیدگاهتان را بنویسید